Co stavba přinese?

Výstavba potrvá několik let a bude stát několik miliard korun. Výsledkem bude:

  • železniční trať posunutá blíže k řece
  • posunutá ulice Dvořákova stezka
  • vyasfaltovaná část stezky, která má dosud přírodní ráz
  • tisíce vykácených stromů
  • zbouraných několik domů v ulici
  • ubouraná přední část čerstvě zrekonstruované nádražní budovy
  • protihlukové zábrany po obou stranách ve výšce až dvou metrů nad současnou úrovní trati, včetně prostoru zastávky
  • zrychlení průjezdu vlaků o cca 30 sekund

Jak by stavba zasáhla Dvořákovu stezku?

Posun trati by si vynutil posunutí samotné stezky a v důsledku by muselo být vykáceno velké množství stromů a keřů. Část stezky by se posunula těsně k Vltavě, od níž by ji dělilo jen zábradlí. Současně se má část stezky vyasfaltovat. To vše by výrazně negativně změnilo krajinný ráz místa, a to i při pohledu z druhé strany řeky.

Připravované změny by zároveň měly devastující dopady na místní ekosystém, který je útočištěm mnoha živočichů. Mimo jiné se zde vyskytuje zvláště chráněný roháč obecný, který požívá ochrany mimo jiné podle Bernské úmluvy (https://www.ochranaprirody.cz/mezinarodni-spoluprace/mezinarodni-umluvy/bernska-umluva/), kterou podepsala i Česká republika. V dokumentaci EIA (zde) chybí o výskytu roháče jakákoliv zmínka.

Proč spolku vadí vyasfaltování části stezky?

Pěší a cyklistická část Dvořákovy stezky si za celých sto let své existence zachovala svůj přírodní charakter. Do tohoto místa asfalt jednoduše nepatří. Podporujeme opravu a zpevnění povrchu stezky, ta by si ale podle našeho názoru měla ponechat současný ráz. Argument, že záchranné složky potřebují mít pohodlný přístup k tunelům, neplatí. Plnohodnotný pohodlný přístup pro tyto složky se má podle projektu vybudovat i z druhé strany tunelu, což podle našeho názoru vzhledem k malé délce tunelu stačí.

Dá se stavbě nějak zabránit? Správa železnic je státní organizace, stavba je tedy ve státním zájmu.

Věříme, že Česká republika je právní stát. I stát musí dodržovat své vlastní zákony. O stavbě se rozhoduje ve správním řízení, které má svá zákonná pravidla. Pokud bude projekt v rozporu s platnými předpisy, úřady jej nemohou povolit. V krajním případě lze hledat ochranu u soudu. Soudy v minulosti v řadě obdobných případů prokázaly svou nezávislost a úctu k zákonu.

Jak se ke stavbě staví vedení obce Nelahozeves?

Vedení obce projekt podporuje, má k němu pouze dílčí připomínky, které nijak nezpochybňují základní parametry projektu a jeho významné negativní dopady na charakter místa.

Je stavba v souladu s územním plánem Nelahozevsi?

Domníváme se, že není. Ve výkresech je Dvořákova stezka zakreslena jinde, než má podle projektu vést. Současně je z výkresu patrné, že v místě, které má být kompletně vykáceno, má nadále zůstat zeleň. Plochy takzvaných veřejně prospěšných staveb, které jako jediné mohou být za určitých podmínek vyvlastněny, vedou také v některých místech v územním plánu jinudy, než předpokládá projekt. V územním řízení hodláme důsledně uplatňovat požadavek na soulad projektu s územním plánem.

Foto | Dvořákova stezka, z.s. / archiv spolku